تعادل رنگ سفید (White Balance) دوربین خود را با یک کارت خاکستری تنظیم کنید

آموزش_اصول_عکاسی
بدون دیدگاه

.

.
مهم نیست از چه چیزی عکس می‌گیرید، یک چیز وجود دارد که باید در مورد نور بدانید. همه نورها یکسان خلق نشده‌اند. من در مورد کیفیت نور صحبت نمی‌کنم ، بلکه بیشتر از رنگ نور صحبت می‌کنم. آنچه شما ممکن است به عنوان نور سفید از منابع مختلف ببینید، در واقع می‌تواند رنگ‌های متفاوتی داشته باشد، یا آنچه به عنوان دمای رنگ شناخته می‌شود. نور مستقیم خورشید در ظهر (که من فقط از آن به عنوان نور خورشید یاد می‌کنم) یک دمای رنگ «عادی» در نظر گرفته می‌شود، بنابراین همه منابع نور به عنوان استاندارد با آن مقایسه می‌شوند.

به عنوان مثال، به نظر می‌رسد نور یک لامپ رشته‌ای بیشتر از نور خورشید نارنجی است. در طرف مقابل طیف، به نظر می‌رسد مناطق سایه دار بیشتر از نور خورشید آبی هستند. در عکاسی، ما به این تفاوت‌ها به عنوان «گرم‌تر» (یا نارنجی‌تر) و «سردتر» (یا آبی‌تر) نسبت به نقطه مرجع نور خورشید خنثی‌مان اشاره می‌کنیم.

پس این چگونه در عکاسی صدق می‌کند؟ آیا تا به حال عکسی گرفته‌اید که بیش از حد نارنجی یا آبی به نظر برسد؟ وقتی با چشمان خود به صحنه نگاه می‌کردید، احتمالاً نارنجی یا آبی به نظر نمی‌رسید. عادی به نظر می‌رسید. دلیلش این است که مغز ما دمای رنگ‌های مختلف را جبران می‌کند تا ما فقط رنگ‌های معمولی را ببینیم.

اگر اسکی باز یا اسنوبورد هستید، این آزمایش سریع را امتحان کنید: عینک اسکی خود را بپوشید و به برف نگاه کنید – رنگ آن باید تغییر کند. اگر عینک اسکی با رنگ زرد دارید، برف مایل به زرد به نظر می‌رسد. با این حال، پس از اندکی اسکی، چشمان و مغز شما با رنگ سازگار می‌شوند و برف باید دوباره سفید به نظر برسد.

هنگامی که عینک اسکی خود را پس از اسکی در می‌آورید، رنگ برف برای مدت کمی به رنگ آبی به نظر می‌رسد تا سفید خالص، تا زمانی که مغز شما دوباره رنگ‌ها را به حالت عادی تنظیم کند. این مثال این واقعیت را ثابت می‌کند که ما به یک سیستم رنگی بسیار پیچیده مجهز شده‌ایم که به طور خودکار رنگ‌ها را در موقعیت‌های مختلف نوری تنظیم می‌کند.

از طرف دیگر دوربین‌های ما به طور خودکار دمای رنگ‌های مختلف را جبران نمی‌کنند. درعوض، مگر اینکه از تنظیماتی استفاده کنید که دمای رنگ‌های مختلف را جبران کند (که به زودی در مورد آن صحبت خواهیم کرد)، دوربین‌ها نور و دمای رنگی را که در واقع در یک صحنه هستند، ثبت می‌کنند، نه آن چیزی که چشمان شما می‌بینند.

اگر از تنظیم تعادل سفیدی نادرست در دوربین استفاده شود، تصاویر غیرطبیعی و با رنگ پوست بد و تغییر رنگ ظاهر می‌شوند.

مهران دادخواهی پور

اگر به تازگی عکاسی را شروع کرده اید و نمی دانید از کجا شروع کنید، یا شاید مدتی است که با دوربین خود عکس می گیرید و می خواهید مهارت های عکاسی خود را بهبود ببخشید، به جای درستی آمده اید سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up